Д.
Кабалевський стверджував: “Нехай вчитель буде вільним від влади схеми, яка
потребує від нього стандартного графіку проведення уроку”.В 70-х роках Д.Б.
Кабалевський створив принципово нову систему музичних занять. Яка знайшла своє
відображення в програмі з музики для ЗОШ. В основі програми лежить тематична
єдність тематизм програми. Відповідно тематичної побудови в його програмі
виділені і певні типи уроків музики:Урок введення в тему;
Урок
поглиблення теми;
Урок
узагальнення;
Заключний
урок-концерт.
Створена
ним музично-педагогічна концепція розглядається в декількох аспектах. Її
моральна спрямованість особливо затребувана в сучасному суспільстві в ситуації
розмивання духовних цінностей особистості. Універсальний підхід Кабалевського
до побудови змісту музичної освіти і виховання на основі надзавдання - зв'язку
музики з життям. Автор виділяє значимість для художньої педагогіки та
викладання музики проблеми інтересу, захопленості мистецтвом.
У
концепції Д.Б. Кабалевського сприйняття музики розглядається як основа музичної
діяльності учнів. Процес розвитку емоційного, активного, осмисленого сприйняття
музики дитиною є невід'ємною частиною становлення його музичної культури.
Значною педагогічною ідеєю Кабалевського є введення дитини у світ музики через
знайомство з «трьома китами» - піснею, танцем і маршем, які відкривають двері в
такі великі жанри як опера, балет, симфонія і ін Зміст програми побудовано
Кабалевским в опорі на закономірності музики, на принцип тематизму,який
композитор образно визначає як процес сходження до вершин музичного мистецтва.
У
рамках програми вперше розкриті можливостіінтеграції мистецтв. Взаємозв'язку
між музикою, літературою, образотворчим мистецтвом, театром, кіно розглядаються
в опорі на їх життєву основу. Заслуговує на увагу підхід композитора до
розширення функцій різних видів дитячого музикування на уроці. Заявлений в
програмі девіз «Кожен клас - хор!" Переконливо доводить прагнення
Кабалевського до зміцнення основ хорового виконавства в загальноосвітній школі.
В той же час в навчально-виховному процесі головним стає не відносна
самостійність різних граней музичної діяльності, а їх внутрішній зв'язок, їх
єдність, коли будь-яка форма спілкування з музикою сприяє розвитку музичної
культури школяра.
Д.Б.
Кабалевський у своїй концепції інтерпретував вже відомі методи і прийоми
навчання, з точки зору їх адекватності природі музичного мистецтва:«подібності
та відмінності», «забігання вперед і повернення до пройденого» (ретроспективи і
перспективи), проблемності. Ці методи композитор розглядав як шлях пізнання
дитиною музики. Важливим аспектом концепції Д.Б. Кабалевського є постановка
проблеми спільного творчості вчителя і учнів, успіх вирішення якої залежить від
підготовленості до цієї роботи самого вчителя музики. Вперше в концепції Д.Б.
Кабалевського та його програмі були сформульовані вимоги до професійної
компетентності вчителя музики: крім загальнопедагогічної підготовки,
кваліфікований учитель повинен бути музично освіченою педагогом - володіти
музичним інструментом, вокальної та диригентсько-хорової технікою, знаннями в
галузі історії та теорії музики. І головне - вчитель музики повинен любити
музику як живе інтонаційно-образне мистецтво, емоційно її сприймати і
виконувати. Кабалевський вважав важливими складовими майстерності
педагога-музиканта слово вчителя, здатність викладача об'єднувати в єдине ціле
всі елементи уроку, варіативно домінуючими
властивостями музично-педагогічної діяльності. Вони можуть бути використані в
процесі розробки змісту музичної освіти і виховання, при виявленні ефективності
діяльності вчителя на уроці музики, а також в процесі його позаурочної роботи,
в системі додаткової освіти. Інтегративність розглядається в контексті широких
зв'язків музики з життям, взаємодії з іншими видами мистецтва у змісті музичної
освіти, а також як принцип відбору ключових професійних компетенцій в
діяльності педагога-музиканта. Діалогічність концепції полягає в осмисленні її
як системи відкритої до вдосконалення, сумісної творчості вчителя і учнів, до
застосування діалогових інтерактивних форм підвищення кваліфікації, в яких
учитель виступає посередником між музикою і дітьми.
Немає коментарів:
Дописати коментар